Copiii inventează jocuri matematice distractive

Actualizată în: 9 Dec. 2019


Matematica nu înseamnă numai calcul!

O spun rezultatele testelor și evaluărilor, vedem acest lucru când e vorba să rezolvăm probleme care au enunțuri complexe și întrebări dificile. Un copil care stăpânește bine operațiile matematice poate eșua în rezolvarea problemelor. De ce?! Tocmai, pentru că matematica înseamnă mai mult decât calcul. Matematica este și trebuie să fie și distractivă! Și cu toate acestea, matematica este mult mai simplă și intuitivă. Ea se bazează pe: cifre (care formează numerele), relația dintre ele (operațiile aritmetice - matematice) și tiparele care apar în succesiunea lor la intervale de timp (șirurile de numere, elementele algebrice, funcțiile etc). Acestea ne ajută să realizăm, ulterior când aplicăm matematica, previziuni, prognoze, estimări în anumite domenii, ca de exemplu: vreme, bursă, business etc.

Matematica poate părea dificilă, dacă nu este dezvoltat și înțeles limbajul și rolul ei în viața reală. Pentru a argumenta cele tocmai spuse, am făcut următorul exercițiu lucrând simultan cu un grup de elevi din clasele primare. 


La această vârstă, copiii au nevoie să vadă matematica, să simtă numerele și relațiile dintre ele, să dezvolte și să utilizeze limbajulul matematic. Aici, am lasat locul creativității și comunicării pentru ca, verbalizând ceea ce văd și înțeleg, să învețe să întrebe și să argumenteze (alte două elemente importante ce trebuie dezvoltate în lucrul cu matematica).


Toți au primit aceleași numere: 70 și 30.  Plecând de la aceste două numere copiii au avut de parcurs două etape:
  1. Identificat și formulat relații ce apar între cele două numere.

  2. Formulat enunțuri de probleme și exerciții cu aceste numere pe baza relațiilor identificate.

Etapa 1 - Au identificat:

  • Numerele nu sunt egale/ sunt diferite.

  • Un număr este mai mare decăt celălalt cu 30.

  • Un număr este mai mic decât celălat cu 30.

  • Dacă unul este mai mic / sau mai mare decât celălalt număr, atunci diferența este 40.

  • Suma lor este 100.

Etapa 2 - Au folosit limbajul în formularea de enunțuri și probleme plecând de la numerele date și cele calculate (sumă și diferență). Iată câteva tipuri de probleme identificate:

  • Suma a două numere este 100. Unul este mai mic cu 40 decât al doilea. Aflați numerele.

  • Suma a două numere este 100. Unul este cu 40 mai mare cel de-al doilea. Aflați numerele.

  • Suma a două numere este 100. Diferența este de 40. Aflați numerele.

  • Am 70 de mere și cu 40 mai multe pere. Câte fructe am în total?

  • Câte cărți trebuie să îl mai dea fratelui ei Elena, ca să îi râmănă 30 de cărți, știind că ea are acum 70 de cărți?

  • Suma a 3 termeni este 100. Suma primilor doi termeni este 70, iar al doilea este 40. Aflați numerele. Găsește mai multe rezolvări.

  • Am primit o cutie cu bomboane. Știu că fratele meu are o cutie cu 40 bomboane mai multe decât mine și că împreună avem 100. Câte bomboane sunt în cutia mea?

  • Aflați numerele, știind că a+b=100, a-b = 40

  • Dacă a =70 și a+b=100, aflați b

  • Dacă a=30 și b=a+40, aflați a+b



Metoda de lucru: Un copil propune o problemă/ enunț în timp ce un altul o rezolvă.  Enunțurile le-am notat pe tablă. Și tot așa până nu am mai găsit alte posibile enunțuri cu cele două numere (+suma și diferența dintre ele) Pentru a da și o notă distrativă de joacă și amuzament, am inventat impreună cu copiii un joc pe cale l-am denumit "Ce număr sunt eu?”. Este un joc care se joacă în echipe de câte doi copii.  Doi copii ies în fața grupului, se așează spate în spate. Fiecare copil poartă pe cap o bandă de plastic (am folosit beznile de cap din jocul Hedbantz) pe care am prins un carton cu câte un număr, astfel încât cei doi copii care le purtau să nu le poată vedea.


Descarcă fișa jocului Ce număr sunt eu! de aici: !DESCARCĂ AICI!

Ei trebuie să ghicească numerele pe baza informațiilor oferite de colegii lor din echipele rămase. Informațiile sunt oferite pe bază de enunțuri de probleme/ sau exerciții cu necunoscute. Punctele pe care le acumulează o echipă sunt pentru indentificarea corectă a numerelor. Abia așteptăm să jucăm cu mai multe numere!!! Concluziile acestui Exercițiu (am folosit doar operațiile de adunare și de scădere și au fost de identificat doar două numere):

  1. Limbajul matematic se deprinde în clasele primare începând cu clasa a1a și a 2a când învață numerele și operațiile matematice (relațiile dintre numere). 

  2. Înțelegerea și folosirea limbajului matematic sunt aceleași și este important a se dezvolta, indiferent de clasă/ nivel de pregătire în clasele primare.

  3. În rezolvarea unei probleme de matematică este necesară înțelegerea enunțului acesteia și transcrierea lui sub formă de operație matematică.

  4. Elementul vizual este esențial în înțelegerea textului, iar jocul antrenează creativitatea și gândirea logică, structurată și matematică.

  5. Diferențele dintre nivelurile de clasă apar doar în momentul transcrierii sub formă matematică a datelor problemei și în alegerea strategiei de rezolvare a cerinței: 1. calcul artimentic, 2. Formulă algebrică cu necunoscute (aici se folosesc în rezolvare proprietățile și proba operațiilor), 3. Metoda reprezentării grafice de rezovare.

  6. Această tehnică de lucru îmbogățește vocabularul și raționamentul matematic, și ii ajută pe copii să descifreze enunțurile formulate în formele cele mai diverse posibile.

  7. Puterea activităților în grup se simte atunci când copiii colaborează în a formula întrebări și a se ajuta la găsirea răspunsurilor corecte. Atunci când au simtit că cel responsabil cu rezolvarea nu reușește să rezolve problema propusă de el, s-a oferit să îi dea informații suplimentare sau să îî explice ce a dorit să spună, gândindu-se că nu a fost suficient de explicit. 

Descarcă fișa jocului Ce număr sunt eu! de aici: !DESCARCĂ AICI!

Contact: 0723 367 936   /   contact@ahaedu.ro   /  Otopeni, ILFOV 75100

  • w-facebook