Cum ajută modelele vizuale elevii să înțeleagă și să învețe matematica?


Am observat că unii copii înțeleg și învață mult mai ușor la matematică atunci când elementele conceptuale sunt predate cu ajutorul modelelor vizuale, în timp ce alții se opun, sau chiar refuză, să înțeleagă reprezentarea vizuală.



Am lucrat cu un elev de clasa a5a care nu înțelegea și nici nu putea să lucreze cu modele vizuale. Era un elev bun la calcule. Știa formulele pe de rost, putea să efectueze calcule grele de adunare, scădere, înmulțire și împărțire și chiar jongla cănd venea vorba despre fracții.

Dar nu se simțea deloc confortabil când trebuia să lucreze cu concepte matematice și să rezolve probleme cu enunțuri complicate. Cu toate astea, el se simțea provocat să își cultive această rapiditate și perfecțiune în a face calcule. Se simțea foarte confortabil la testele și evaluările care presupuneau calcule.

Așadar, prin acest exemplu, am văzut că, modelele vizuale au împărțit copiii în două tabele: cei care le refuză - pentru că sunt foarte buni la calcule, rapiditate și memorare de formule, și cei care au nevoie de o reprezentare vizuală a conceptelor matematice pentru a le înțelege. Știm bine că memorarea este mai rapidă decât rezolvarea prin deducție și raționament.


De aceea, am început să dezvolt această latură a reprezentării vizuale a matematicii. Le-am cerut copiilor să intepreteze modele date și să își creeze propriile lor modele de înțelegere și rezolvare (le-am denumit strategii vizuale).

Formulele și tabelele matematice au fost detronate, ele nu au mai fost factori de succes în rezolvarea problemelor matematice. Reprezentările vizuale în rezolvarea exercițiilor și problemelor au început să devină la fel de importante ca și artimetica.


Am preferat să detronez rapiditatea, memorarea și răspunsurile corecte în favorea gândirii lorgice, strategice, înțelegerii conceptelor și rezolvării problemelor vizuale cu multe elemente practice. Copiii care se credeau că nu sunt buni la matematică au căpătat curaj să se exprime și să încerce abordări creative în a identifica soluții de rezolvare a problemelor.


Acest lucru a avut un impact și asupra părinților. Înlăturarea conceptelor tradiționale conform cărora rapiditatea, răspunsul corect și memorarea ne definesc ca fiind sau nu buni la matematică, au fost înțelese și acceptate de unii părinți, în timp ce alții nu mi-au dat dreptate.


Experiența mea cu acest copil nu este unică. Reprezentarea conceptelor matematice cu modele vizuale este esențială pentru abordarea programei la aceasta disciplină. Aceasta se observă în diversele comentarii, cum că programa este prost structurată, că manualele nu respectă programa și sunt foarte stufoare și nu sunt deloc accesibile elevilor și că elevii nu înțeleg sau că nu rețin ceea ce învață.


De aceea am încercat să găsesc punctele comune cu programa și să definesc pe baza ei standarde de practică matematică - acele elemente care dezvoltă gândirea matematică dincolo de standardele de conținut care se regăsesc în programa școlară și manuale, care operează cu termenii și noțiunile a CE ar trebui să știe un copil la matematică.

Cea mai des întâlnită reacție pe care am auzit-o este aceea că „vechiul” mod de învățare a matematicii a fost „bun”, deci nu este nevoie să se schimbe.

Poate că indicatorul cel mai supărător este rata de eșec la algebră, pentru clasele mai mari, începând cu clasa a5a.


Matematica tradițională se concentrează pe aritmetică (calcul) până la liceu. Mulți elevi nu au putut înțelege de ce s-au blocat brusc când au ajuns la algebra. Sugerez pentru astfel de situații folosirea modelele vizuale care sunt un element central al acestei abordări, care dorește să ajute copiii în a înțelege și a învăța la matematică.


Succes!!!

Contact: 0723 367 936   /   contact@ahaedu.ro   /  Otopeni, ILFOV 75100

  • w-facebook